viernes, 10 de mayo de 2013

Com definiries la familia

Arribats a aquest punt de l’assignatura començarem un nou bloc que canvia l’evolució de la temàtica del curs. Ara que ja coneixem i hem reflexionat sobre les emocions i la seva importància en el desenvolupament emocional i social del nen, hem d’endinsar-nos en la família.

La família com a concepte és un terme de certa dificultat per a descriure, pel fet que cadascú fa la seva pròpia interpretació. Llavors, atenent a la subjectivitat que comporta entendre què significa la família, cadascú de nosaltres varem fer una possible definició del que és la família. La considero tan vàlida com a altres perquè es nota que les meves companyes varen definir el que era la família destacant els trets que per a elles eren més importants. Això tant destaca la nostra personalitat com el que esperem de la família és a dir, les nostres necessitats a més de les influències de les característiques de les nostres famílies.
Imatge: Aquest apodria ser la típica representació de la família per a un nen.
Poc a poc ells també comprendran que no totes les famílies són iguals.

Per a mi, la família és un grup de persones, normalment amb parentesc biològic, tot i que no és condició indispensable, que comparteixen uns costums, normes i sentiment de pertinença que desenvolupen uns vincles d’estima i cura.

Segurament un fill de família monoparental no faria èmfasi en el fet que una família pot formar-se independentment de les relacions biològiques. Com és el meu cas, considero que només tinc un pare tot i que no és el meu pare biològic estrictament parlant, és  per això suposo que  la meva definició no la vaig començar com altres persones.

La definició que al final va consensuar tota la classe mentre anàvem aportant aspectes, va ser la següent:
Família.
Grup d’individus vinculats per aspectes jurídics, afectius i/o biològics que constitueixen una institució formada mitjançant vincles afectius, on cadascú adopta un rol, i comparteixen unes normes comunes per facilitar funcions de socialització, desenvolupament i protecció.


Imatge: La realitat avui dia és que existeixen diferents famílies i tots, nens i adults ho  hem de respectar.
El que és segur és que tots a classe vàrem coincidir en la importància del caràcter afectiu que necessita una família, tant se val si les famílies són tal qual abans se suposava que havien de ser o no. 
Actualment, la família a passat per una llarga evolució els darrers anys que ens ha desplegat tot un ventall de possibles famílies tenint en compte la seva configuració,  segons l’article Cap a on va la família? Canvis en l’estructura familiar “la idea de família basada en la filiació o adopció, l’aliança i la convivència sota un mateix sostre es posa en dubte quan parlem de les anomenades <<noves famílies>>”. (Marta Rico Iñigo, 2001,  10).

Així és, que podem trobar tot tipus de famílies, des de la tradicional monoparental fins a famílies d’un sol fill, parelles de fet, fills amb pares separats, famílies reconstruïdes, parelles homosexuals o heterosexuals, famílies d’acollida, famílies adoptives o nens que viuen amb els avis amb mares o pares adolescents o no.

Totes aquestes famílies han de ser considerades vàlides, sempre i quan siguin capaces de satisfer les funcions bàsiques que tot fill necessita. Han de tenir en compte per educar i criar els seus fills segons uns paradigmes teòrics que sustenten a partir d’investigacions diverses quins són els pilars bàsics pel correcte desenvolupament infantil.

La Convenció sobre els drets dels nens de 1989 va promoure una legislació sobre els principis que protegeixen els drets humans dels nens i nenes. Encara que aquesta legislació es vegi influenciada pel sistema legislatiu i executiu de cada país, la gran majoria els acull dins dels drets constitucionals de cada país. Entre els Drets del nen destaquen els següents:
·         A la vida.
·         A la salut.
·         Al descans, l'esplai, el joc, la creativitat i les activitats recreatives.
·         A la llibertat d'expressió i a compartir els seus punts de vista amb altres.
·         A un nom i una nacionalitat.
·         A una família.
·         A la protecció durant els conflictes armats.
·         A la llibertat de pensament, consciència i religió.
·         A la protecció contra el descuit o tracte negligent.
·         A la protecció contra el treball infantil i contra l'explotació econòmica en general.
·         A l'educació, que serà gratuïta i obligatòria almenys en les etapes elementals.
·         A la protecció contra tota mena d'explotació i / o abús sexual.


Atesos a la vulnerabilitat d’un nen petit, els adults han de vetllar per satisfer les seves necessitats bàsiques. El psiquiatra i terapeuta Jorge Barudy (Vila Alemanya, Xile, 1949) recull les necessitats infantils classificades en 5 àrees:
·         Les necessitats fisiològiques.
·         Les necessitats de lligams afectius segurs i continus.
·         Les necessitats cognitives.
·         Les necessitats socials.
·         Les necessitats de valors.
“La negligencia sobre todo la afectiva es una de las formas mas destructoras de maltrato infantil.” BARUDY J

Trobareu moltes definicions però penso que una definició no és el més important, sinó conèixer la teva família, conèixer quines són les teves necessitats i establir una idea pròpia de què vols per família per al creixement de la teva hipotètica família en un futur. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario