Arribats a aquest
punt de l’assignatura començarem un nou bloc que canvia l’evolució de la
temàtica del curs. Ara que ja coneixem i hem reflexionat sobre les emocions i
la seva importància en el desenvolupament emocional i social del nen, hem
d’endinsar-nos en la família.
La família com a
concepte és un terme de certa dificultat per a descriure, pel fet que cadascú
fa la seva pròpia interpretació. Llavors, atenent a la subjectivitat que
comporta entendre què significa la família, cadascú de nosaltres varem fer una
possible definició del que és la família. La considero tan vàlida com a altres
perquè es nota que les meves companyes varen definir el que era la família
destacant els trets que per a elles eren més importants. Això tant destaca la
nostra personalitat com el que esperem de la família és a dir, les nostres
necessitats a més de les influències de les característiques de les nostres
famílies.
Imatge: Aquest apodria ser la típica representació de la família per a un nen. Poc a poc ells també comprendran que no totes les famílies són iguals. |
Per a mi, la
família és un grup de persones, normalment amb parentesc biològic, tot i que no
és condició indispensable, que comparteixen uns costums, normes i sentiment de
pertinença que desenvolupen uns vincles d’estima i cura.
Segurament un
fill de família monoparental no faria èmfasi en el fet que una família pot
formar-se independentment de les relacions biològiques. Com és el meu cas,
considero que només tinc un pare tot i que no és el meu pare biològic
estrictament parlant, és per això suposo
que la meva definició no la vaig
començar com altres persones.
La definició que
al final va consensuar tota la classe mentre anàvem aportant aspectes, va ser
la següent:
Família.
Grup d’individus vinculats
per aspectes jurídics, afectius i/o biològics que constitueixen una
institució formada mitjançant vincles afectius, on cadascú adopta un rol, i
comparteixen unes normes comunes per facilitar funcions de socialització,
desenvolupament i protecció.
|
Imatge: La realitat avui dia és que existeixen diferents famílies i tots, nens i adults ho hem de respectar. |
Actualment, la
família a passat per una llarga evolució els darrers anys que ens ha desplegat
tot un ventall de possibles famílies tenint en compte la seva configuració, segons l’article Cap a on va la família? Canvis en l’estructura familiar “la idea de
família basada en la filiació o adopció, l’aliança i la convivència sota un
mateix sostre es posa en dubte quan parlem de les anomenades <<noves
famílies>>”. (Marta Rico Iñigo, 2001, 10).
Així és, que
podem trobar tot tipus de famílies, des de la tradicional monoparental fins a
famílies d’un sol fill, parelles de fet, fills amb pares separats, famílies
reconstruïdes, parelles homosexuals o heterosexuals, famílies d’acollida,
famílies adoptives o nens que viuen amb els avis amb mares o pares adolescents
o no.
Totes aquestes famílies
han de ser considerades vàlides, sempre i quan siguin capaces de satisfer les
funcions bàsiques que tot fill necessita. Han de tenir en compte per educar i
criar els seus fills segons uns paradigmes teòrics que sustenten a partir
d’investigacions diverses quins són els pilars bàsics pel correcte
desenvolupament infantil.
La Convenció sobre els drets dels nens de 1989 va promoure una legislació sobre els principis que protegeixen
els drets humans dels nens i nenes. Encara que aquesta legislació es vegi
influenciada pel sistema legislatiu i executiu de cada país, la gran majoria
els acull dins dels drets constitucionals de cada país. Entre els Drets del nen
destaquen els següents:
·
A la vida.
·
A la salut.
·
Al descans, l'esplai, el joc,
la creativitat i les activitats recreatives.
·
A la llibertat d'expressió i
a compartir els seus punts de vista amb altres.
·
A un nom i una nacionalitat.
·
A una família.
·
A la protecció durant els
conflictes armats.
·
A la llibertat de pensament,
consciència i religió.
·
A la protecció contra el descuit
o tracte negligent.
·
A la protecció contra el
treball infantil i contra l'explotació econòmica en general.
·
A l'educació, que serà
gratuïta i obligatòria almenys en les etapes elementals.
·
A la protecció contra tota
mena d'explotació i / o abús sexual.
|
Atesos a la
vulnerabilitat d’un nen petit, els adults han de vetllar per satisfer les seves
necessitats bàsiques. El psiquiatra i terapeuta Jorge Barudy (Vila Alemanya,
Xile, 1949) recull les necessitats infantils classificades en 5 àrees:
·
Les necessitats fisiològiques.
·
Les necessitats de lligams afectius segurs i continus.
·
Les necessitats cognitives.
·
Les necessitats socials.
·
Les necessitats de valors.
“La negligencia sobre todo la afectiva es una de
las formas mas destructoras de maltrato infantil.” BARUDY J
Trobareu moltes
definicions però penso que una definició no és el més important, sinó conèixer
la teva família, conèixer quines són les teves necessitats i establir una idea
pròpia de què vols per família per al creixement de la teva hipotètica família
en un futur.
No hay comentarios:
Publicar un comentario