Per concloure el
meu blog i les entrades de l’assignatura de Desenvolupament socioemocional, faré aquesta entrada per acomiadar el curs 2012-2013 del meu grau d’Eduació Infantil parlant sobre uns quants aspectes sobre l’assignatura.
Al començament,
vaig fer una entrada per introduir l’assignatura i aquesta ha de contemplar
aquells temes que vaig esmentar:
“serà una de les eines més pragmàtiques ja que podré
reflexionar i valorar, a més dels meus coneixements, la percepció de mi
mateixa a la vegada que em donarà estratègies per a treballar adequadament
com a mestra el desenvolupament social i emocionals dels nens en un context
educatiu.
Llavors un altre objectiu que em plantejo de cara a aquesta nova
assignatura és arribar a conèixer en profunditat aquest procés de
desenvolupament dels infants relacionant la part cognitiva amb la part
afectiva i aprendre com establir un entorn adequat per al bon desenvolupament
i domini d’aquestes competències.”
|
He après al llarg
d’aquest curs que el procés de desenvolupament afectiu i social dels nens és
molt més complex del que m’esperava, si bé a l’assignatura de desenvolupament
psicomotor del nen m’ha ajudat a comprendre com es desenvolupa físicament,
tenint en compte el cervell i el cos com a un conjunt, aquesta assignatura m’ajuda
a interrelacionar els conceptes i crear una imatge més ajustada del que
representen aquestes primeres edats per als nens.
Com dic, el
desenvolupament de la ment i el cos no van gaire separats, sinó que podríem ben
dir que van de la mà. A mesura que el cos evoluciona la ment de l’infant també.
Fins aquí, ja tots ens fem la idea, el que va resultar revelador per a mi, va
ser les parts de bloc 1 on parlem de les emocions sí, però introduïm la part
més important de tot el procés i de l’assignatura: la família.
La família és allò
més determinant en el desenvolupament de la persona, a tots els nivells, i això
és el que més destacaria de l’assignatura, si més no, del meu aprenentatge en
general.
Conec la
importància de les emocions, considero que més o menys sé com tractar-les i
fins avui dia, puc entendre a les persones i em relaciono amb elles de manera
productiva i sincera. Penso que és una de les coses més importants que una
persona ha d’aprendre, a relacionar-se sense fer mal a un mateix ni als
altres. Però, el que sí que hem de tenir
ben present és que la família ens determina i ens influeix fortament.
Si he de concloure
amb una típica frase lapidaria seria: per crear un bon clima per a l’aprenentatge
i que els nens estiguin capacitats per afrontar les tasques cognitives i
emocionals que l’escola presenta, la família ha d’haver desempenyat el seu rol
correctament. És a dir, les famílies són les primeres que han de saber com
tractar les emocions dels nens perquè és a la llar on es creen les primeres
estructures cognitives i afectives. Llavors una família que no ho ha estat fent
bé ha perjudicant tant al seu fill que aquest no podrà ser feliç? No, no ho
considero tant determinant. És cert que influeix, però si la família i l’escola
(o altres institucions que faciliten informació i estratègies per actuar a les
famílies sobre l’educació dels fills) es posen d’acord i s’entenen, poden
arribar a treballar com a un equip educatiu que ajudarà de manera segura als
nens per a créixer amb salut mental, emocional i física.
En algunes
ocasions haurem escoltat el dit “L’educació és tasca de tota la societat”, docs
bé, crec que d’aquest frase en podem extreure la concepció de comunitat
educativa tant actual a les nostres escoles. Entenem la comunitat educativa més
com a un conjunt de persones, com un esperit de col·laboració i respecte cap
als nens per ajudar-los a créixer en un ambient afectiu.
Ara el meu
compromís com a mestra, és treballar de molt més a prop amb les famílies. Crec
que les famílies en molts dels casos no saben ben bé en el jardí que es troben quan
tenen un fill, comporta molt més que estimar-los i cuidar les seves necessitats
físiques. No vull responsabilitzar de tots els mals emocionals que un nen pugui
tenir, sinó que penso que les famílies necessiten més recursos, més coneixements
per educar els seus fills perquè segur que totes les famílies ho fan el millor
que poden.
Ha sigut una
assignatura ben interessant i pràctica tot i que em penso que ara mateix,
possiblement, no em trobaria capacitada 100% per a tractar amb famílies que tinguin
problemes a casa. Segurament aquest temes necessiten més pràctica i analitzar
casos reals o ficticis, crec que seria un bon enfocament per a noves
generacions d’estudiants d’educació infantil. Sabem que amb els anys de feina,
amb la pràctica aprendrem a ser més assertius en les nostres decisions però em
sento una mica insegura en aquest aspectes tot i que sé que no ho faré gaire
malament, perquè tinc bones intencions i només miraré per fer el millor per els
meus futurs alumnes i les seves famílies.
Imatge:Per a mi, l’escola ha de ser com una família o millor. |
Avaluació
Al llarg de
tots els curs, he après que unes de les qüestions més importants per educar és
la metodologia, sens dubte, i el que sempre recolzaré sigui la metodologia que
es vulgui aplicar és que els aprenentatges han de resultar significatius per
als alumnes.
És a dir, a
de facilitar una manera de treballar els conceptes, les aptituds i les
competències des d’un enfocament analític o de reflexió, mai ha de ser fruit d’una
copia o d’una imitació d’allò que el professor exposa. Per aquesta raó, penso
que aquesta manera de treballar l’assignatura, a partir dels blogs, ha resultat
un altres cop, ben fructífer.
Ja hem
treballat el blog en altres assignatures des del primer anys de carrera, hem
fet reflexions i treballs per a aquest blog com si fos una manera d’estructurar
els nostres coneixements i deixar-los d’una manera més accessible per a
nosaltres i per a aquells que ens vulguin llegir. Si mireu els nostres perfils arribareu
a les entrades del nostre primer any que certament recullen el mateix propòsits
que aquestes entrades sobre l’assignatura de Desenvolupament Socioemocional.
Aquest
blog, em dóna l’oportunitat de saber el que sé, tot i el joc de paraules, quan
et trobes redactant sobre aquests temes tant complexos et pots adonar que,
moltes vegades, no sabien que sabies tant. Permeteu que m’expliqui d’aquesta
manera tant redundant però no ho sabria explicar millor. Sembla que el
contingut de les meves entrades són diàlegs que mantinc amb jo mateixa.
Tot el que
expresso en aquest blog té una fonamentació teòrica i és el resultat de moltes
lectures i esforços per comprendre la realitat educativa de avui en dia i
assimilar de manera reflexiva el que necessita l’educació per a que sigui
adequada. Sempre que soc més crítica o vaig més enllà aclareixo que és a meva
opinió i tot que molta gent no estarà d’acord amb molts dels temes que he
tractat, els més polèmics, em reafirmo i asseguro que no estic parlant per
parlar.
Encara que
sembli senzill no ho és tant, és una feina molt exigent, ja que em veig compromesa
a dir sempre el que penso i sustentar-ho amb fites de gran autors que estudiem
a classe o al llarg de la carrera. He d’organitzar bé el que vull dir i
relacionar els conceptes dins d’una gran cohesió, coherència i sempre, amb
adequació perquè vull que tothom que em pugui arribar a llegir m’entengui.
M’acomiado
des d’aquí i os desitjo un bon estiu.
I penseu...
:)
No hay comentarios:
Publicar un comentario