Si ens preguntem què és allò que una escola ha de tenir en compte, hem de
pensar immediatament en resoldre les necessitats dels seus alumnes. Per això
hem de considerar des del seus context socials fins a les seves emocions.
L’escola a més d’educar per a la vida i abastir els coneixements i
competències també ha de treballar les emocions, com bé he anat exposant al
llarg del meu blog amb les reflexions d’aquesta assignatura.
Llavors, és el primer que ha d’entendre l’escola, ha de comprendre aquesta
responsabilitat com si es tractés d’una filosofia o manera de fer. Tant els
coneixements com les emocions han de tenir un paper important en l’escola.
Per què es fa tan necessari aquest aprenentatge en l’escola? Perquè primerament,
comença aquesta educació a nivell familiar, però és a l’escola on els nens
hauran de posar en pràctica els seus coneixements d’una manera més activa i continuada
ja que, tots els dies els nens es veuran inundats per emocions diverses.
Totes les interaccions amb els mestres i amb altres companys ajuda al nen a
comprendre com són les relacions sanes que han d’aprendre a practicar.
Si els vincles que els nens petits o nadons han d’establir amb els seus
pares perquè són crucials per al bon desenvolupament, a l’escola els vincles
amb el mestre i amb els companys és del tot imprescindible per a garantir un
bon procés d’ensenyament-aprenentatge.
Imatge: Les primeres salutacions espontànies a l'entrada de l'escola. |
Per garantir aquests vincles, és necessari també la col·laboració de les famílies
per ajudar a adaptar-se a aquesta institució als seus nens. En el període d’adaptació
els pares o mares han d’acompanyar els seus fills a l’escola i ajudar a
explorar el nou entorn i les persones que allí s’hi trobaran. Als primers dies
la confiança entre els infants i la mestra serà molt baixa però amb l’ajuda i
el consentiment de la mare poc a poc el nen anirà descobrint que és un entorn
tranquil on pot sentir-se segur ja que la mare confia en el mestre o mestra.
Els pares han de comprendre que, tot i ser un procés difícil perquè els
nens poden arribar a sentir angoixes han de ser optimistes per a facilitar l’adaptació
dels seus fills.
Després de superar el procés d’adaptació, el mestres han de començar a
estimular des de ben petits totes les capacitats motores, sensitives i
cognitives dels nens. Sempre des d’un punt de vista globalitzador, on les
tasques es poden interrelacionar, els conceptes es poden descontextualitzar,
les habilitats esdevenen competències, la curiositat i les necessitats
infantils són contínuament respectades i valorades, les activitats han de ser
significatives per al correcte aprenentatge dels nens i sobretot, han de donar
la importància que li cal al paper de les emocions.
Llavors, des d’una intenció socialitzadora, els nens han d’aprendre en un
bon clima, càlid de bona relació amb els altres i en un context
constructivista.
Aquesta metodologia, la constructivista és la més compatible, des del meu
punt de vista, per a garantir als infants la cobertura de totes les seves
necessitats amb un procés d’ensenyament-aprenentatge que faciliti aquest
desenvolupament integral com a persones.
Com he mencionat en altres entrades, un bon centre ha de realitzar la seva pròpia
concreció curricular tenint en compte les lleis avui en dia estipulades per a
comprendre, al menys, el objectius bàsics que aquesta fomenta i exigeix a les
institucions.
Concretament, centrant-nos només en els objectius que una educació
emocional ha de tenir en compte, esmentaré les següents:
L’autonomia. L’escola ha de facilitar al nen començar a ser més autònom en
totes les tasques que siguin possibles, com són per exemple, els moment de
rutines, del bany, del menjar, etc. Totes aquestes accions, ajustades a les
seves possibilitats, demostren als nens que són molt més capaços del que es
pensaven, per aquest mateix motiu contribueix a la construcció d’una bona
imatge personal.
Aquest objectiu a aconseguir està íntimament relacionat amb les necessitats
de seguretat dels nens. A més dels éxits personals, les relacions amb els
altres també ajuda al nen a sentir-se segur. Quan un adult li reconeix el seu
treball o un altre nen li té cura i participa activament, el nen se sent
acollit amb tendresa.
Aquestes dues necessitats intervenen en el procés abans mencionat de la
socialització perquè és necessari que un nen sigui segur i autònom per a que
pugui relacionar-se correctament amb la resta.
Si sé com em sent quan m’estimen, sé que els altres també volen sentir-se
estimats.
Imatge |
Per a ajudar a aquest aprenentatge integral des del treball de les
emocions, l’escola primerament ha de comprendre aquesta necessitat de
coordinació per a no crear inseguretats o malentesos en la llar. Tant l’escola
com la família han de treballar seguint la mateixa línea per a que els nens no
es vegin immers en un entorn incoherent i difícil de comprendre.
Per a que les famílies es comprometin, aquestes han de sentir que són
valorades a l’escola, i que formen part d’aquesta comunitat com a un tot. Les
opinions i neguits dels pares han de ser escoltats i sobretot, si aquests ho
necessiten, l’escola ha de facilitar eines i estratègies per a educar els seus
fills.
En definitiva, el que totes les escoles o escoletes haurien de treballar
són tots aquests objectius i possiblement uns altres. Cada institució ha de fer
un estudi de les necessitats que presenten els alumnes, perquè cada context és
ben diferent. Llavors, si haguéssim de
donar un únic consell a les escoles preocupades per al bon desenvolupament
integral dels seus alumnes és que tinguin en compte les seves emocions tots els
dies de la setmana i que per a aconseguir-ho han de tenir present les famílies.
Imatge: Els pares que tinguin la
possibilitat o dels nens que els hi costi més l'adaptació, poden col·laborar en algunes activitats que la mestra pot proposar com ara explicar la professió. Són estratègies que fa que el nen se senti més segur als primers dies. |
No hay comentarios:
Publicar un comentario